Аюрведа хранене

Аюрведа билки и лекарства | HealthLife

Принципите за Аюрведа хранене и трите вида храни

За Аюрведа храните са в основата на здравето. Подбраните подходящи храни предпазват от болести и спомагат за лечението, ако се е появило някое заболяване. И обратно – вредните храни водят до дисбаланси в организма и ни разболяват. За аюрведите има три вида храни според това до колко енергийният им заряд е полезен или вреден.

Различни билки в Аюрведа | HealthLife

Това е свързано с понятията за трите състояния на енергията.

Нездравословните храни са в категорията „Тамастични“. Те носят заряда на невежеството.  Аюрведите свързват тамастичните храни с мудност, застой, тъмнина. Това са храни, приготвени от престояли продукти, или самите храни са престояли повече от три часа след приготвянето. Тук са алкохолът, трудно смилаемите храни, полуфабрикатите, консервите, бялото брашно, захарта, изкуствените подсладители, маргаринът, яйцата, гъбите. Включени са и месото, и рибата, макар аюрведите не стигат до крайности тотално да ги отстранят от менюто.

Втората категория храни са „Раджастични“. Те са със заряд на страстта, на активността и промените. Имат силно изразен аромат или вкус – горчив, лют, солен. За раджастични се смятат пикантните, горещите и сухите храни. Тук са прасковите, ръжта, тиквичките, салатата, краставиците, лешниците и бадемите, черният пипер, зеленият чай и кафето, и др. Рибата и месото са и в тази категория. Ако са повече от необходимото, раджастичните храни могат да способстват за емоционално и умствено разбалансиране.

Третата категория са сатвичните храни. Те носят заряда на благостта, свързват се с чистотата. Тези храни са отгледани по естествен начин в естествени условия, без химически препарати и торове, често са наричани „слънчеви храни“. Готварската им обработка е минимална, лесно смилаеми са. Това са пълнозърнестите храни, лещата, млечните продукти, зеленчуците без чесън и лук, пресните плодове, мед, покълнали семена и ядки, билкови чайове.  Има и сатвичните подправки като например куркума, джинджифил, канела,  босилек, мента, кимион, и т.н.

Обикновено при Аюрведа хранене се комбинират сатвични и раджастични храни.

Храненето и готвенето като медитация

Правилата за Аюрведа хранене включват изисквания не само към видовете храни и напитки, тяхното съчетаване и последователност на консумиране. Има и принципи за приготвянето на ястията, тяхното поднасяне и начина за хранене. Тези три момента са специални, те са като медитация. Това идва от някои основни схващания на Аюрведа. Едното е, че храненето е част от общението на човека с Природата и Космоса, на които той е проекция.

Приготвяне на билки в Аюрведа | HealthLife

Чрез храната хората поемат от безкрайните живителни сили от Всемира. Показателно за отношението на аюрведите към храната е традиция, която и днес се тачи в Индия – божествата в дома са първите, на които сготвената храна се предлага преди да се поднесе на домашните или гостите.

Друго схващане, свързано с правилата за Аюрведа хранене е, че продуктите и ястията могат да поемат енергия от обстановката и хората наоколо. Така те могат да предадат на хранещия се добра или лоша енергия. Затова готвенето трябва да започва с молитва. Готвачът пък трябва да приготвя блюдата позитивно настроен, с ведри мисли, да няма някакви притеснения, гняв, някаква страст. Ако е ядосан, нервен, тревожен или забързан, ще предаде лоша енергия на храните. Също така готвачът не бива да е болен, дори заболяването му да не е заразно. Кухнята трябва да е светла, чиста, както и личната хигиена и дрехите на тези, които приготвят ястията. В тази логика е и поднасянето на храната – красиво, с послание за любов, спокойствие, душевен мир. По същите причини има и изисквания към начина на хранене. Той не трябва да е набързо, храната трябва да се дъвче добре, да се усеща вкуса й с наслада. Това изисква храненето да е в тиха, спокойна обстановка и да не бъде между другото – съпътстващо оживени разговори, някаква работа на компютъра, слушането на новини, особено ако са негативни, четене и т.н. Човек трябва да се храни съсредоточен върху блюдата, и да е в духовно равновесие.

Какво е чакра диети при Аюрведа хранене

Режимите при Аюрведа хранене целят поддържането на балансите в тялото. Така те естествено се свързват с чакрите, основните от които са 7. Това са енергийни центрове – вид колела, които насочват енергиите в тялото.

Различни подправки в Аюрведа | HealthLife

Муладхара е чакрата-връзка на физическото тяло на човека със земята. Наричат я още Коренна. Под нейно влияние са желанията – жажда, глад и т.н. Диетата за нейното зареждане и баланс включва ĸopeнoплoди зeлeнчyци – картофи, моркови, цвекло, храни с наситен вкус и силен аромат. Алкохолът и месото й влияят негативно.

Свадхистан е чакрата на съзнанието, свързва се с творчеството и емоциите – негативни или позитивни. Отрицателните емоции – гняв, страх, агресия и т.н. са от слабост на тази чакра. За баланса й способстват портокалите, мангото, ягодите, а също и множество подправки – дафинов лист, синапено семе, канела, кимион, синапено семе, ванилия и др.

Манипур е чакрата, свързана с волята. Нейното действие засилва дейността на ума за преодоляване на влеченията и правенето на избор, вземането на решения. За поддържането й са полезни оризът, пълнозърнестите храни, маслото гхи, млечните продукти.

Чакрата анахат „отговаря“ за контрола на емоциите, наричат я още Cъpдeчнaтa чaĸpa. Негативно й влияят лукът, чесънът, съставки с наркотично въздействие, алкохолът. Положително въздействие върху анахат имат гхи, медът, броколи, спанак.

Вишудхи е  чакра, известна като Гърлена, защото е в гърлото. Въздействието й е за стремеж съм духово осъществяване, при който влеченията към материалните неща остават на заден план като незначителни. При хранене почти няма потребност от разнообразие на видове храни и вкусове. Вишудхи се нуждае от течности – вода с малко лимон, билкови чайове, плодови сокове.

Агния и сахасрара са свързани с интуицията, мъдростта, с Божественото начало в човека. Те са степени, при които човек се откъсва почти изцяло от материалния свят и се отдава на духовен живот, реализира Чистото съзнание. Храненето е в oпpeдeлeни дни и се състои основно от бульони или супи, то вече не е съществено в живота на човека, който е изпълнен с медитация и йога практики.

Аюрведа хранене и приготвяне на ястията

Правилата за Аюрведа хранене са изцяло съобразени с трите Доши – за всеки телесен тип кое е вредно и кое е полезно. Това важи както за продуктите, вкусовете и храните, така и за начина на приготвяне на ястията. Целта е да се подпомогне храносмилането, което е пряко свързано с обмяната на веществата и от там – със съществуването, защитните сили и развитието на организма.

Картофи с грах - здравословно ястие | HealthLife

Готвенето за Аюрведа хранене е по всевъзможни начини – варене, печене, на фурна, задушаване и т.н. Някои от тези начини на приготвяне са подходящи за всички доши, други – за две или само за една. Има случаи, когато даденият начин на приготвяне е препоръчителен само за една Доша, но с добавки или допълнителни обработки, храната да стана подходяща и за другите две Доши. Така е например с готвенето на фурна. По принцип то се препоръчва за Кафа, но с добавяне на мазнини, става подходящо и за Вата, и Пита.

Топлинното сухо приготвяне /без вода, само с мазнина/ е подходящо за хляба и на трите Доши, особено за закуска. И за трите телесни типа е подходящо също така и барбекюто, особено за зимния сезон и пролетта за вечеря.

Обядът Вата и Пита трябва да е приготвен на пара. Като цяло готвенето на пара за тези две Доши е подходящо особено за лятото. Хората с Кафа и Пита могат често да си приготвят скара на открит огън или на въглища. Печенето с поливане е подходящо за всички.

Прякото печене е най-добро за Пита, но често могат да го ползват и хората с Кафа, подходящ начин е за готвене през есента.

Без ограничения Вата и Пита могат да използват плиткото пържене – с не много, но добре загрята мазнина, в която се слагат продуктите.

Дълбокото пържене обаче е препоръчително само за Вата. За Вата са подходящи и варените ясния, и задушените.

Подправките като лечение при Аюрведа хранене

Подправките са широко използвани при аюрведичното хранене. Те помагат за набавянето на необходимите шест вкуса в храната, активират храносмилането и метаболизма. Наред с това обаче, подбрани в правилните количества и комбинации,  имат и лечебно въздействие както за отделни органи, така и за целия организъм. Използването им трябва да се консултира с аюрведа лекар, защото ефектът им е силен – например черният пипер силно загрява тялото, а това не е подходящо за всички Доши.

Видове подправки в Аюрведа | HealthLife

Куркумата е може би най-използваната при Аюрведа. Тя е мощен антиоксидант, действа противовъзпалително като силен естествен антибиотик. Тази подправка способства кръвната захар да се намали, подобрява функциите на черния дроб,  използва се за потискане на някои видове рак – кожен, на гърдата, на белия дроб, укрепва костната система и др.

Джинджифилът пък е полезен при грип, настинка, кашлица, добре повлиява за премахване на главоболието. Смята се, че помага за лечение дори на Алцхаймер.

Кимионът също е с антиоксидантни и е полезен за черния дроб, но освен това се използва при лечение на стомашни проблеми, на червата, треска, безсъние.

Друга много популярна подправка за Аюрведа хранене при лечение, а и профилактично, е черният пипер. Той подсилва работата на бъбреците, сърцето, мозъка.

За сминдуха би било достатъчно да се каже, че активира обмяната на веществата, което свързва тази подправка с имунитета и развитието на организма. Наред с това обаче влияе добре за понижаването на кръвната захар, поддържането на костите, проблеми с косата, с разстройствата на стомаха.

5 (100%) 1 vote

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.