Как да се справим с дисковата херния

Йога за здраво тяло

Дисковата херния – причини и последиaци

От гръбначните заболявания най-често се среща дисковата херния. Предизвиква се от износване на дисковете, които служат като буфери между прешлените и осигуряват подвижността, гъвкавостта на гръбначния стълб.

Болка в кръстаНай-общо при дегенеративните изменения на диска фиброзният пръстен, който защитно обгражда пихтиестото ядро, се нарушава и то се показва извън диска. Това засяга нервите от гръбначния мозък, като притиска коренчетата им. Според мястото на деформацията и посоката на излизане, хернията може да е предна, задна, вертикална или предно-странична.

Може да се появи по протежението на целия гръбнак, но обикновено засяга шийната и поясната област. Тежката форма на деформация е пълно разкъсване на пръстена, при което излиза по-голямата част от ядрото.

Освен от възрастово износване, дисковата херния може да се получи от повтарящи се малки травми или от физическо пренапрежение.

Дисковата херния води до остра и силна болка, изтръпване,   силно намалена чувствителност на крайниците и обездвижване. Може да доведе и до допълнителни проблеми с други органи и системи – като например загуба на контрол върху уринирането. В ранните стадии може да се лекува медикаментозно и с физиотерапия, при тежките форми се прибягва до оперативно лечение.

Упражнения вкъщи при дискова херния

Физическите упражнения, които са полезни при лечение в ранен период на дискова херния, се включват на по-късен етап от оздравителния процес.

Пилатес упражнения на земятаПървоначално една-две седмици пациентът трябва да изкара основно на легло в покой  и да приема медикаменти – обезболяващи, противовъзпалителни, да му се правят леки масажи, по преценка на лекаря могат да се извършват някои физиотерапевтични процедури.

Така се овладява възпалението и болката, но пък пациентът се залежава. Това допълнително отслабва мускулатурата, а мускулите на гръбнака и корема имат важна роля за правилното положение на гръбначния стълб.

Упражненията се използват за стягане на мускулите и увеличаване на подвижността, да подобрят циркулацията на кръвта. Те трябва да започнат след стихването на болката, като в началото да са леки и без много повторения, защото всяко претоварване крие риск да се върне първоначалното положение. Затова е добре видът, последователността и продължителността им да се консултира с лекаря. До голяма степен упражненията при дискова херния са като упражненията при болки в гърба като цяло. Тук ще споменем само някои по-често препоръчвани упражнения.

Ляга се по корем. Горната част на тялото се повдига, като лактите служат за опора, а тазът остава на пода. Задържа се няколко секунди, повтаря се според възможностите, за да не се получи претоварване. Следващото е да се повдигне горната част, като подпирането на пода е на длани на пода, отново без да се повдига тазът. Повтаряемостта е същата. Има и по-лесно упражнение – в изправено положение леки накланяния назад до десетина пъти.

С напредването на оздравителния процес, упражненията могат да се усложнят. Ляга се по корем върху възглавница на пода. Ръцете се сключват на гърба и главата и раменете се повдигат леко, като брадичката трябва да е насочена надолу. Друго упражнение е отново по корем. Десетина пъти се повдигат противоположно крак и ръка, след това същото се прави с другите.

Дискова херния и хранителен режим

При дисковата херния, както при всяко заболяване, има препоръчителен хранителен режим. Той обаче трябва да се консултира с лекаря. Това е така, защото храненето е свързано с цялостното здравословно състояние на човека, а при него може да има съпътстващи заболявания или някакви индивидуални особености на организма.

Зеленчуци за полезна хранаЗатова някои храни допълнително могат да бъдат включени, изключени, ограничени или да се акцентира върху тях, като се съобразява както проблемът с дисковата херния, така и останалите здравни проблеми. Целта е „да се подберат“ в комбинация хранителните вещества, необходими за подхранването на тъкани, органи, структури, системи.

По принцип за дисковата херния е полезно храната да доставя редица витамини – С, В-комплекс, А, Д, Е,

белтъчини, калций, фосфор, сяра, манган и др. Витамин С например е важен за устойчивостта и еластичността на колагеновите влакна в ставите, сухожилията, хрущялите.

Този витамин се съдържа в шипките, цитрусовите плодове, ягодите, карфиола, картофите – пресните зеленчуци и плодове. Витамините от В комплекса са съществени за подхранването на нервните окончания и нервите като цяло.

Протеините участват в изграждането на мускулите, а гръбните и коремните са от съществено значение за функциите на гръбначния стълб. Тук препоръчваното месо е в умерени количества и да не е от мазните. Месото съдържа също фосфор, калций и др., които имат роля за плътността и здравината на костите. Калцият, който участва в образуването на нови клетки в костите, се съдържа също

в млечните продукти, рибата, яйцата, боб, грах, ориз, царевица, спанак и др. Фосфор има и в картофите, броколите,  бананите. За здравината на костите помага и манганът, който може да се набави чрез зеленчуци, плодове, лешници, хляб. Сярата пък влияе благотворно върху състоянието на дисковете. Съдържа си в лука, чесана, рибата, боба, яйченият жълтък, брюкселското зеле, ряпата, пшеничния зародиш.

Препоръчват се още риба /не тлъста/ един-два пъти седмично, мед, чай от плодове и билки.

Оценете стаията

Камал Кишор започва да практикува йога на 12-годишна възраст под ръководството на Свами Сарасвати в Дивайн Лайф Съсайъти, Ришикеш, Индия.

През август 2007 г. участва в 21-дневен курс по йога за поддържане на добро общо здравословно състояние, организиран от Бихарската школа по йога, Мунгер (Бихар), Индия.

В продължение на три години, от 2012 до 2015 г., Камал Кишор изучава различни видове йога: Сатиананда йога, Раджа йога, Кундалини йога, Крия йога, Мантра йога, Нада йога, йога за деца, ведически ритуали за хармонизиране на чакрите и живота, йога Саняса, създадена от Свами Сарасвати. 

През 2013 г. участва в подготовката на поредното издание на Световната конвенция по йога, проведена в Бихар, Индия.

В периода 15 – 29 март 2015 г. провежда курсове по йога и тематични концерти в Тимишоара и Букурещ (Румъния) за асоциация Културен център Рабиндранат Тагор.

От май 2015 до януари 2016 г. посещава различни духовни и йога водачи в Хималаите, с чиято помощ задълбочава познанията си и усъвършенства уменията си в практикуването на йога.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.