Отслабване чрез пилатес

Диети за отслабване

Защо да изберем пилатес

Пилатес е един от популярните начини чрез физически упражнения да се отслабне и да се постигне оздравителен ефект за целия организъм. Защо да предпочетем тази система пред другите? Първо, защото без големи натоварвания, се стягат мускулите на корема, седалището, бедрата, гърба, най-вече в долната му част.

Пилатес упражнения

Това прави тялото много по-гъвкаво и неподатливо на травми на двигателния апарат. Системата не е насочена „да се хвърля пот“, а хармонично да развива всички мускулни групи. Получава се чрез последователно и плавно преливане на различни упражнения едно в друго като на игра, при което се ангажират различните части на тялото. Това прави комплекса занимателен, защото се избягва тягостната монотонност. Второ, с пилатес се подобряват метаболизмът и кръвообръщението, човек в по-голяма степен овладява координацията на тялото и равновесието, свиква на правилната стойка, движенията му стават грациозни. Трето, има антистрес ефект, влияе благоприятно на нервната система, доприняся за релакса и духовния баланс. И четвърто, пилатес упражненията са подходящи и за мъже, и за жени, включително бременни или след раждане, млади, стари. Използват се също от танцьори и спортисти.

„Тайната“ на пилатес е, че съчетава елементи от каланетика, балет и йога, които се изпълняват на лека, отпускаща, релаксираща музика. Упражненията може да са само с тялото, може и да са с уреди – топки, ластици, гирички и т.н. Правят се на земя, в изправен стоеж, танцувално и др. Тъй като упражненията са свързани в единен комплекс, при изпълнението им е нужно да се осъзнае смисъла на всеки един етап и връзката му с другите, което изисква съсредоточване на вниманието. Важен е също така начинът на дишане – по време на упражненията да се диша здравословно и координирано, което специално е взето от йога. Характерно за пилатес също така е, че от комплекса упражнения могат да се правят различни комбинации по сложност според физическите възможности на всеки. Натоварването става постепенно във времето, когато тялото вече е готово да премине на следващ етап по сложност.

Пилатес упражнения за отслабване вкъщи

Както беше споменато, от пилатес упражненията могат да се правят многобройни комбинации според възможностите на хората, които изберат да практикуват тази система. Тук ще споменем няколко упражнения.

Пилатес вкъщи

„Топка“ заздравява мускулите на корема, гръбнакът се масажира, подобрява се координацията на равновесието. Сяда се в единия край на постелката, краката се свиват към гърдите, хващат се глезените. Петите са прилепени, лактите са встрани. Леко се разтварят колената, стъпалата се повдигат от постелката, уравновесява се върху опашната кост. Брадичката е прибрана, формата на тялото е обла, подобно на топка. Пъпът дълбоко „се гълта“ към гръбнака и тялото се търкулва назад без замах на главата. При търкулването назад се вдишва, при връщанато напред се издишва. При движението нагоре, петите трябва да са плътно до седалището. Ако си представите, че сте на люлеещ се стол, и той може да се прекатури, изправянето обратно е по-лесно и бързо. При движенията балансирайте за малко върху опашната кост, петите да не са върху постелката. „Топката се търкаля“ пет-шест пъти.

Залюляването с разтворени крака е за по-напреднали. Сяда се в единия край на постелката, краката се свиват към гърдите. Колената се разтварят, на ширината на рамената, глезените се хващат. Пъпът се прибира дълбоко навътре, тялото се навежда назад, балансира се на опашната кост, стъпалата са отлепени от пода. Двата крака се обтягат нагоре V-образно, равновесието се задържа, ръцете са обтегнати. Вдишва се, пъпът е навътре, брадичката е прибрана, започва люлеенето, без главата да се отмята назад. Назад тялото стига до лопатките, положението на краката е запазено, издишва се и тялото се връща нагоре все така с брадичка към гърдите. Тук за връщането в равновесно положение отново помага мисълта за люлеещия се стол. Повтаря се пет-шест пъти, като се завръща в равновесно положение.

Може и „да се кара колело“. Ляга се по гръб, краката се вдигат във въздуха, ръцете придържат ханша. Пръстите на краката се насочват към тавана. Левият крак се сгъва и коляното се придвижва към гърдите. Десния остава изпънат. Задържа се в това положение 3 секунди. Краката се изправят, упражнението се прави с десния. Повторенията са по 8 за всяка страна.

Важно за пилатес упражненията

В пилатес системата е особено важно упражненията да се изпълняват прецизно, за да се постигне желаният ефект. Те са свързани, преминават едно в друго и не бива към тях да се подхожда механично, без концентрация за вникване в смисъла.

Упражнение за пилатес

 

Много важно е и дишането, което е свързано с прочистване на тялото и по-добро кръвообръщение. Целта е координация между дадено движение и правилно дишане за снабдяване с кръв. Затова всяко упражнение е съпътствано с указания кога да се вдиша, кога да се издиша.

Отправната точка при пилатес е мускулната група в центъра на тялото, тя трябва да се възприема като „електроцентрала“ и движеща сила. Включва коремните мускули, гръбните, седалището, бедрата. Неслучайно всички движения в пилатес започват от центъра към крайниците навън, чиято дейност се координира от „електроцентралата“. Разбирането на тези основни положения е важно за правилното изпълняване на упражненията.

Оценете стаията

Иван Великов е преподавател по Интегрална йога, Бойни изкуства, Карнавални техники и Логически игри с над 10-годишен опит в работата с деца, юноши и възрастни към „Движение за хармонично развитие“ (Body, Mind and Soul Training).

Преминал е множество обучения в системите на Веданта, Будистка, Даоистка и Тантра йога, както с български, така и с чуждестранни преподаватели на световно ниво. Той е двукратен златен медалист на Националното първенство по Йога в България и неколкократен медалист в първенства по класически стилове бойни изкуства. През 2016 г. печели златен медал на Международен шампионат по Йога в Индия.

Има дългогодишен опит в организирането и провеждането на спортни лагери за деца и юноши, планински преходи, младежки обмени с международно участие, тиймбилдинг събития, курсове и семинари за личностно развитие и здравословен начин на живот.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.