Упражнения при болки в гърба

Антистрес идеи

Упражненията – ефективна помощ при лечение на болки в гърба

Има много ефективни упражнения за домашни условия, които могат да се изпълняват при болка в гърба. Тъй като те са за общо укрепване, могат да се прилагат и превантивно. Ако обаче болката вече се е появила и не отшумява, тези упражнения трябва да съпътстват назначено специализирано лечение. Затова те трябва да се консултират с лекар, който първо да установи причината за болките.

Болки в гърба от стресОсвен това на всеки състоянието му е строго индивидуално и съобразно това може да му се назначи персонална програма от кинезитерапевт, която да се съчетае с упражненията в домашни условия. Те не бива да се правят „ударно“ и на всяка цена – ако при някое от тях човек изпитва болка, просто не го прави. Ефектът от упражненията започва да се проявява след около половин месец – ако дотогава болката не започне да стихва, е необходимо отново да потърсите лекаря.

Болки в гърба могат да се появят и в детска възраст, и в зряла, и в напреднала. Най-често се срещат във възрастовата група след преминаването на 30-40 години, когато започват дегеративни изменения/увреждания на гръбначния стълб като износване или удебеления. Те могат да засегнат прешлени, дискове, стави, което с времето да доведе до притискане на нервни окончания или на гръбначния мозък. Причините за поява на болки в гърба обаче са най-различни. Може да са неправилна стойка или неудобна работна поза; травма, натоварване на гръбначните мускули и връзки при работа или спорт; наднормено тегло което допълнително товари гръбначния стълб; възпаления, тумори. А може и заболяване на съвсем друг орган да рефлектира в усещане за болка в гърба. Това може да се случи например при камъни в жлъчката. Затова болките в гърба не бива да се пренебрегнат, а да се търси лекарска помощ. Смята се, че болката е станала хронична и вече сочи съществен здравен проблем, ако продължава над три месеца.

Домашни упражнения

Упражненията при болки в гърба са насочени към заздравяване на гръбните и коремни мускули, за да бъде гръбначният стълб по-стабилен при голямото натоварване, на което е подложен.

Йога упражнения против стресКакто е известно, той държи целия скелет и цялото тяло, а освен това устоява на земното притегляне, за да се движим изправени. При това негово натоварване слабите, отпуснати мускули „го изоставят да се справя сам“ и това често води проблеми на гръбнака, и болки. Упражненията и физиотерапията могат да помогнат и при по-леки гръбначни изкривявания. Лесни са, извършват се без резки движения. Има много варианти за упражнения и комбинации, тук ще изброим пет от тях.

Едно от традиционно прилаганите упражнения при болки в гърба е така наречената поза „Котешки гръб“.

При него се застава на колене и ръце, и се вдишва бавно. Повдига се главата, гърбът се изтяга, а главата се навежда към пода, след което се издишва. Без да се изправя главата, гърбът се изтяга нагоре. Това положение на тялото наистина прилича на котешка поза. Упражнението се повтаря 5-6 пъти.

Следващото е да се легне по корем, ръцете се поставят встрани до главата. Тялото бавно се повдига от кръста, краката трябва да остават на пода. Задържа се в горното положение и се отпуска надолу. Повторението е поне 6, до 10 пъти.

Друго упражнение е да се легне по гръб и гърбът да се изпъне колкото може нагоре. Също колкото е възможно, се повдига десния крак и се задържа във въздуха за няколко секунди. Същото се повтаря и с левия крак.

Четвъртото упражнение отново е по гръб, дланите са поставени на пода. С вдишване тазът се вдига, до права линия между коленете и врата. С издишване тялото се връща в първоначалното положение. Прави се 5-6 пъти.

При петото упражнение се ляга на пода по гръб, коленете са свити навън, стъпалата са долепени. Вдишва се дълбоко, после с издишване бедрата се затягат и коленете се доближават, докато се долепят. Това упражнение се прави десетина пъти.

Домашните упражнения и физиотерапията

Физиотерапията при болки в гърба не си противоречи с упражненията вкъщи. Напротив – те обикновено я допълват с поддържането на мускулите от „гръбначния корсет“, развити при физиотерапевтичните упражнения.

Фитнес упражнения против стресРазликата е, че физиотерапията се прилага при по-сериозни състояния – например преди или след операция, упражненията са по-специфични под ръководството и помощта на специалист, използва се и уреди, и апаратура. Някои от тях могат да бъдат и по-динамични, като се прилага необходимата последователност. Разбира се, физикалната терапия се прилага и при пациенти с болки в гърба, на които не се налага хирургично лечение. Физиотерапията е два вида, които се използват комплексно в различни съчетания. При пасивната на пациента се прилагат масажи, елекролечение, ултразвук, загрявания или изстудявания.

Активна включва разтягания и упражнения. Те, както и упражненията вкъщи, са насочени основно към развиване на гръбните и коремните мускули. Включват се разтегателни програми, насочени също и към бедрата и краката, балансиращи уреди, стабилизиращи и укрепващи упражнения, водна физиотерапия и други, назначени и провеждани от медици.

Оценете стаията

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.