Как да се храним здравословно

здравословно хранене

Здравословното хранене е разнообразно, пълноценно и питателно и най-вече балансирано. Нутриентен режим, който осигурява на тялото ни всички важни хранителни вещества , от които се нуждаем ежедневно, като в същото време остава в рамките на калориите, които са ни необходими, за да поддържаме оптимално тегло. Здравословното хранене, също така, е гаранция за нашето здраве, не само служи за превенция за развитие на липси и дефицити, но и  намалява риска от развитие на редица заболявания и други здравословни проблеми.

Здравословното хранене:

  • Изобилства предимно от зеленчуци, плодове, пълнозърнестите храни и храни без мазнини или с нискомаслени млечни продукти;
  • Включва чисто месо, риба, боб, яйца и ядки;
  • Ограничава наситените и транс-мазнините, натрия и добавените захари;
  • Контролира размера на порциите, честотата и регулярността на храненхията.

Калории

За да отслабнат, повечето хора трябва да намалят броя на калориите, които получават от храната и напитките и да увеличат физическата си активност.За загуба на тегло от 1-2 кг. на седмица дневния прием трябва да бъде намален с 500 до 750 калории:• Хранителни режими, които съдържат 1200-1 500 калории дневно, ще помогнат на повечето жени да отслабнат безопасно.• Хранителни режими, които съдържат 1500-1800 калории дневно, са подходящи за мъже и жени, които тежат повече или тренират редовно. Много нискокалорични диети с по-малко от 800 калории на ден не трябва да се прилагат, освен ако не сте под лекарско наблюдение.

 

5 хранителни режими, чиято ефективност е научно подкрепена.

  1. Нисковъглехидратна диета

 Диетата с ниско съдържание на въглехидрати е идеална за хора, които трябва да отслабнат, да подобрят здравето си и да намалят риска от заболявания. Това е гъвкава диета и можете да прецизирате приема на въглехидрати в зависимост от целите си. Тази диета е с високо съдържание на зеленчуци, месо, риба, яйца, плодове, ядки и мазнини, но с нисък прием на нишесте, захари и преработени храни.

  1. Средиземноморската диета

Средиземноморската диета е отлична диета, която е цялостно научно изследвана и подкрепена. Тя е особено ефективна при профилактика на сърдечно-съдови заболявания. Включва консумирането на видовете храни, които обикновено са се консумирали около Средиземно море през 20-ти век. Тя включва много зеленчуци, плодове, риба, птиче месо, пълнозърнести храни, бобови растения, плодове, млечни продукти.

  1. Палео диетата

Палео диетата е много популярна диета, която е ефективна за отслабване и общо подобряване на здравето. Тя е една от най-популярните диети в света. Тази диета включва консумирането на непреработени храни, които наподобяват наличните храни на нашите палеолитни предци.

  1. Веганство

Веганството става все по-популярно през последните няколко години. То е свързана с редица ползи за здравето, включително загуба на тегло, подобряване на здравето на сърцето и по-добър контрол над кръвната захар. Веганството се основава изключително на растителни храни и елиминира всички животински продукти. Изключването на трудния за храносмилане животински протеин, богат на наситени мастни киселини предпазва тялото ни затлъстяване, високи нива на холестерол, сърдечно съдови заболявания, диабет 2, дори някои видове рак. Разновидност на веганството е суровоядството. Неговите последователи консумират само храна, която не е минала термична обработка над 40 градуса по целзий, тъй като над този праг на загряване се унищожават ензимите в храната. Суровата диета е изключително богата не само на ензими, но също така на витамини, минерали, микроелеметни и фибри. И тъй като консумираме само естествени храни, изключваме приема на всякакви овкусители, подобрители, консерванти, ограничаваме нивата на прием на натрий и захар. За да е здравословна, обаче, веган диетата или суровоядството, следва да са балансирани и да осигуряват на тялото ни адекватен прием на протеин и на всички есенциални аминокиселини, като за целта на ежедневна база следва да се консумират различни групи, източници на растителен протеин – зърнени, бобови, ядки и семена.

  1. Безглутенова диета

Безглутеновата диета е от съществено значение за хората, които имат непоносимост към глутен, протеин, който се намира в пшеницата и няколко други зърнени култури. Най-добрият начин да се придържате към безглутенова диета е да консумирате необработени храни, които естествено не съдържат глутен. Нездравословната, безглутенова храна си остава нездравословна, независимо от липсата на глутен в нея.

Който и начин на хранене да изберете, уверете се наистина, че той осигурява на тялото ви пълен набора от хранителни вещества. Същността на здравословното хранене е в разнообразието!

Не подценявайте и начина на приготвяне на храната. Колкото и да е полезна една храна, ако я подлагате на агресивна термична обработка с добавени мазнини, какъвто начин на готвене е пърженето, тя не само ще загуби своите хранителни свойства, но може да стане и опасна за вашето здраве! Контролирайте нивата на натрий, пийте достатъчно вода, хранете се в спокойна обстановка, като се наслаждавате на всяка хапка!

Специалистите по холистична медицина твърдят, че не толкова конкретния избор на храна е решаващ за нашето здраве, колкото енергията, с която зареждаме тялото си, консумирайки дадена храна. А енергията на храната зависи от енергията, която влагаме в нейното приготовление!

Така че, гответе с любов! Консумирайте с наслада! Бъдете умерени в количествата, отговорни в избора си на храна и се радвайте на крепко здраве, енергичност и свеж, младежки вид!

Оценете стаията

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *