Какво е Кама в Аюрведа?

Аюрведа билки и лекарства | HealthLife

Удоволствие  всеки ден от живота

Аюрведа е извела 4 основни стремежа в живота на човека, които той си поставя като осъзнати цели. Кама е стремежът към удоволствие. Дарма е стремежът за изпълняване на задълженията в широкия смисъл на думата – в работата, в ученето, към семейството и т.н. Арта е целта за материална и финансова стабилност. Мокша е отдаването на духовността, след като съзнанието се е освободило от материалните неща, давайки си сметка за тяхната преходност.

 

Аюрведа не говори за удоволствието в първичен смисъл – като разгулност. Кама е удоволствие от живота – всеки ден, във всеки момент.  Удоволствие от труда и резултатите му, от изпълнените задължения, от отношението с близките и околните, от природна картина и т.н. При това – естествено, като понятие Кама включва чувствата, емоциите.

Тези стремежи са естествени при хората и постоянни, те са взаимно свързани по пътя напред. На даден етап обаче някоя от дадена цел е водеща и се получава определена последователност за постигане на баланса в живота и удоволствието от него. Преминаването през четирите етапа по естествен път за развитието на съзнанието позволява постигането на пълния баланс, знание, здраве, дълголетие.

Погледнато като развитие, ако човек изпълнява задълженията си /Дарма/, чрез работата той  ще получава материални блага /Алта/, откъдето ще може да задоволява в по-висока степен желанията си /Кама/. Изминаването на тези три етапа довежда до възможността за разгръщане на Мокша, духовното начало в човека, което да мине в съвършенство.

Този модел на развитие обаче е възможен само ако човек живее в хармония с природните закони, по които е създаден и които са заложени за съществуването му на земята. Нарушили ги, здравето се разклаща, а това обърква всичко. Болният човек е подтиснат, страда от болките и ограниченията, които му налага болестта, не може да бъде истински щастлив, каквато и цел да е постигнал.

 Кама и Аюрведа лечението

За Аюрведа физиологичното състояние на тялото е пряко свързано с психиката, емоциите, духа. Те са в единен баланс и си влияят взаимно – здравните проблеми с органите влияят на психиката, като предизвикват тревожност, страх, депресивни състояния и т.н. Емоционалните проблеми пък влияят както върху организма и като цяло, и на конкретни органи. Тревожността например води до високо кръвно, което е вредно за всички органи, а може и да предизвика инфаркт или инсулт; скръбта води до щитовидни заболявания и т.н.

По този начин нарушената, непълноценна Кама – ако човек  дълго време е бил неудовлетворен, изпълнен с негативни чувства – дава ценна насочваща информация на аюрведа доктора. Защото за Аюрведа всяка болест и всеки дисбаланс си има основа в душата или психиката – организмът не е създаден за продължителен стрес. А освен че влияе на органите, стресът „оставя следи“ в психиката и аюрведа докторът може да ги разчете.

При диагностиката в търсенето на дисбалансите на пациента, физиологичният преглед е много подробен – пулс, език, очи, лице, устни, сила на гласа, мускулна рефлексия, нокти, коса и много други. Наред с това обаче докторът провежда и подробен разговор с болния за личния му живот – в работата, вкъщи, приятели, познати, в обществения живот. Това не е празно любопитство. Лекарят търси историята на заболяването – кога какви стресови ситуации са се получили, колко са продължили, защото всеки организъм е уникално индивидуален и детайлите са важни. Освен това поведението на пациентите също „говори“ – хората с щитовидни проблеми имат сходни характеристики –  плахи, несигурни, притесняват се от мнението на другите, трудно се изразяват. При трудно изразяване и комуникация при пациентите често има възпаления на ушите и гърлото, проблеми със слуха и гласните струни.

Така непълноценната Кама, ако се „разчете“ от аюрведа специалист, носи много информация за дисбалансите в организма и даденото заболяване.

 Щастието според Аюрведа

За Аюрведа щастието на човека е в хармонията. В съзвучието с природата, в духовно спокойствие и удовлетвореност от постигнатото в личен план,  в разбирателството с околните. По този модел като начин на живот, тя предпазва от болестите, защото залага на естествените природни закони на развитие. Тук е съществена ролята на самия човек – да се самоопознава, да разбере силните си и слабите си страни, да се контролира и коригира. Тази активна негова роля е съществена и при лечението – да има позитивна нагласа за излекуване, в насочеността на мисленето си бъде като част от екипа на медиците, да следва стриктно указанията.

Самото лечението, както и животът на аюрведите, също е изцяло природосъобразно: и като методи, и като лекарствени средства – натурални масла и билки. Целта е възстановяване на нарушените баланси в тялото, възвръщане на организма към естественото му състояние. Тогава настъпва щастието, защото здравето за Аюрведа е щастие.

Оценете стаията

Образование: Бакалавърска степен на факултета по Аюрведа медицина и хирургия към университета в Пуна през 2000 година.

Опит:

Доктор Гардже работи като „Аюрведачаря”( Ayurvedacharya), което в буквален превод носи значението – Гуру на аюрведа. Лицензиран е от индийското правителство като лекар по аюрведична медицина и хирургия. Специализирал е в използването и лечението чрез билкови лекарства по Аюрведа.

Докторът е квалифицан да прилага близо 400 различни видове билки и техни формули, които се използват за лечение на редица болести. Също така има специализация за практикуване на Панчакарма – традиционна система от Керала. Той е последовател на аюрведичната висша медицина от Керала, която се нарича– Аря Вайдя Чикитса (ARYA VAIDYA CHIKITSA) и е основана още преди 500 години от „Mahrashi Gurudeo Vagbhata”.

Практикувал е заедно с опитните професори и лекари по медицина, които са давали консултации на министър-председателя и президента на Индия!

Неговата лекарска дейност е помогнала на много пациенти да бъдат излекувани, като за целта използва без да видоизменя традиционните аюрведични лечебни техники, които се използват в аюрведичната медицина.

Д-р Махеш Гардже е уверен в теориите, за това, което представлява психосоматичната причина на болестния процес. Най-вече, че чрез силата на ума и позитивното мислене, лечение могат да намерят редица заболявания!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *