Спортът достатъчен ли е да имаме хубава фигура?

Диети за отслабване

Спортът – възможно ли е да „презаредим“ и достатъчен ли е той за поддържане на хубава фигура?

„Спортът е здраве“ – израз, който често се чува от медии, роднини, приятели. Поради факта, че днес повечето хора имат застоял начин на живот, смятаме, че колкото повече се движим, толкова по-добре.

Но така ли е в действителност? Възможно ли е движението в един момент да бъде твърде много?
Може да се окаже, че твърде интензивните и честите тренировки могат да имат същия ефект, както и обездвиженият начин на живот. Изследването от Дания показва, че хората, които се движат с бърз темп повече от 3 пъти по 4 часа на седмица, също са застрашени от смъртност, толкова, колкото хората, които спортуват много малко или не спортуват изобщо.

Това не означава изобщо да не се движим. Просто не е необходимо да се презареди, за да получим полза от спорта. Минималната препоръчителна „доза“ спорт е 30 минути умерено интензивна аеробна дейност (бързо ходене например) 5 дни от седмицата или 20 минути високо интензивна аеробна дейност (работа) 3 пъти седмично.
Бързото ходене и йогата са отличен метод за получаване на полза от движението, без прекомерно претоварване. Планинските преходи и разходки в града „изгарят“ калориите и стягат мускулите.

Ходенето пеша и йогата са пример за умерено интензивни дейности, които ни поддържат в отлично физическо и психическо състояние. Те не предизвикват пълно изтощение и спад в енергията, което ни кара да усещам зверски глад.
Когато става дума за полза от движението, добре е да се обърне внимание не само на интензивността на тренировките, но и времето, прекарано в седнало положение.

Нови изследвания показват, че положителните ефекти от физическата активност могат да бъдат намалени, ако през останалата част от деня сме седнали. Колкото повече часове прекарваме седейки, толкова по-голямо е рискът от страдаме от сърдечно-съдови заболявания, диабет, рак, смъртност. Независимо дали се тренират редовно през седмицата (1/2 – 1 час всеки ден например) или не, хората, които по-голямата част от деня седят, са с 90% по-висок риск от диабет и много по-голям риск от останалите заболявания.

Тоест не е достатъчно просто да се замени една час в седнало положение с един час спорт; трябва да се намали общият брой часове, прекарани в седене, тъй като има огромна разлика между движещите се твърде малко и седящото твърде много тяло. Например бариста, която стои в изправен и осъществява движения при обслужване на клиенти, въпреки че не прави спортна тренировка, гори с около 1,300 калории на ден повече от човек, стоящ на офис стол.

Горенето на калории, образуването на мазнини и работата на мозъка се извършват по различен начин, когато седим, когато стоим и когато правим леки движения. Препоръчва се на всеки половин час да правим „почивка“, като ставаме от стола и се раздвижваме.

По-интензивната физическа дейност също е полезна, но степента зависи доколко е останало в тялото през останалото време. Един час бързо ходене например може да компенсира негативните ефекти от 8-часово седене, но правим ли го всеки ден и дали седим под 8 часа на ден?

Въпреки, че съвременното ни живот включва доста седене – независимо дали става въпрос за транспорт, работа или забавления, като например да седнем на кафе с приятели или да отидем на кино, можем да направим „малки стъпки“ към повече движение. Не е необходимо да се презареди, за да се радват на положителните ефекти от двигателната активност за здравето и фигурата.

Оценете стаията

Иван Великов е преподавател по Интегрална йога, Бойни изкуства, Карнавални техники и Логически игри с над 10-годишен опит в работата с деца, юноши и възрастни към „Движение за хармонично развитие“ (Body, Mind and Soul Training).

Преминал е множество обучения в системите на Веданта, Будистка, Даоистка и Тантра йога, както с български, така и с чуждестранни преподаватели на световно ниво. Той е двукратен златен медалист на Националното първенство по Йога в България и неколкократен медалист в първенства по класически стилове бойни изкуства. През 2016 г. печели златен медал на Международен шампионат по Йога в Индия.

Има дългогодишен опит в организирането и провеждането на спортни лагери за деца и юноши, планински преходи, младежки обмени с международно участие, тиймбилдинг събития, курсове и семинари за личностно развитие и здравословен начин на живот.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.